Innowacja
pedagogiczna dla klasy I-III : „Tabletowe ABC”
Katarzyna
Ratkowska
1.
Główne założenia.
Innowacja
„Tabletowe ABC” będzie miała charakter
organizacyjno-metodyczny.
Zajęcia prowadzone będą w trakcie kształcenia uczniów klasy I-III a Szkoły Podstawowej nr 34 w Krakowie, w roku szkolnym 2018/2019 i następnych.
Zajęcia prowadzone będą w trakcie kształcenia uczniów klasy I-III a Szkoły Podstawowej nr 34 w Krakowie, w roku szkolnym 2018/2019 i następnych.
Innowacja
obejmie swym zakresem materiał programowy całej edukacji
wczesnoszkolnej, z wyłączeniem religii/etyki. Polegać ona będzie
na realizacji wybranych treści kształcenia przy pomocy aplikacji
wgranych na tablety.
Treści nauczania zostaną oparte o „Program edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III szkoły podstawowej „Ja i moja szkoła na nowo”” Jolanty Faliszewskiej i poszerzone o treści rozwijające podstawę programową.
2. Cele innowacji.
Treści nauczania zostaną oparte o „Program edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III szkoły podstawowej „Ja i moja szkoła na nowo”” Jolanty Faliszewskiej i poszerzone o treści rozwijające podstawę programową.
2. Cele innowacji.
Głównym
celem innowacji jest wspomaganie rozwoju umysłowego i rozwijanie
aktywności twórczej uczniów poprzez wdrażanie ich do korzystania
z nowoczesnych technologii informatycznych, szczególnie
z
urządzeń mobilnych, w procesie uczenia się/nauczania.
Zakładam, że w wyniku działań innowacyjnych uczniowie:
- będą wykorzystywać urządzenia mobilne(tablety) w procesie uczenia się,
Zakładam, że w wyniku działań innowacyjnych uczniowie:
- będą wykorzystywać urządzenia mobilne(tablety) w procesie uczenia się,
-
nabędą umiejętności korzystania z aplikacji mobilnych przydatnych
w zdobywaniu i utrwalaniu wiadomości i umiejętności,
-
będą wysoko zmotywowani do nauki, a przede wszystkim do
samokształcenia,
-
znajdą większą radość w nauce i zdobywaniu nowych umiejętności
dzięki korzystaniu z atrakcyjnego środowiska edukacyjnego,
-
wdrożą się do bezpiecznego, samodzielnego i odpowiedzialnego
korzystania z nowoczesnych technologii informatycznych,
-
nabędą umiejętność programowania,
-
zdobędą samoświadomość i wykształcą odpowiedzialność za
swoją aktywność w szeroko rozumianej przestrzeni cyfrowej.
Zakładam
także, iż w wyniku działań innowacyjnych większą niż zazwyczaj
indywidualizacją podczas zajęć objęte zostaną dzieci z grupy
uczniów zdolnych.
Rodzice
także powinni odnieść korzyści z prowadzonej innowacji:
- poznają bezpieczne narzędzia i zasoby edukacyjne dostępne w Internecie,
- zyskają wiedzę dotyczącą zasad bezpieczeństwa w cyfrowej rzeczywistości,
- nawiążą lepszą, silniejszą więź ze swoimi dziećmi, mimo dzielącej ich różnicy pokoleniowej i codziennego braku czasu.
3.
Sposób,
czas i miejsce realizacji innowacji, jej tło:
Realizacja
innowacji odbywać się będzie przez cały rok szkolny,
w
czasie zajęć, bez przyznanych dodatkowych godzin, w miejscach
wynikających ze szczegółowego rozkładu materiału i podziału
godzin, w tym podczas wyjść i wycieczek programowych.
Wprowadzenie
innowacji poprzedziła diagnoza umiejętności możliwości i potrzeb
uczniów, dokonana podczas kuratoryjnej ewaluacji zewnętrznej pracy
naszej placówki. Wynikało z niej, iż powinniśmy położyć
większy nacisk na wdrażanie uczniów do korzystania z TIK nie tylko
podczas zajęć komputerowych, ale także podczas innych lekcji.
Ponieważ w poprzednich latach prowadziłam z sukcesem zajęcia z
wykorzystaniem tabletów w klasach I-III, zdecydowałam
o
kontynuowaniu niniejszej innowacji. Uwzględniłam także własne
zainteresowania, możliwości i posiadane doświadczenie
pedagogiczne. Z myślą o poprowadzeniu tej innowacji
ukończyłam w roku 2014/2015 trzy kursy prowadzone przez European
Schoolnet Academy w Brukseli: „Creative classroom”, „How to
teach computing” i „Tablets at school” .
Na
ich podstawie i w związku z ograniczeniami sprzętowymi naszej
placówki, zdecydowałam w porozumieniu z rodzicami uczniów, że
zajęcia będą się odbywały w oparciu o sprzęt własny, zgodnie z
zasadą „bring your own device” szeroko rozpowszechnioną na
całym świecie. Warto tutaj przy okazji zaznaczyć, że mam nadzieję
iż wprowadzenie tej innowacji będzie cieszyć się pełnym
poparciem rodziców uczniów klasy I a, szczególnie że w ubiegłych
latach szkolnych prowadziłam taką innowację i wg tak uczniów jak
i rodziców była ona wielkim sukcesem .
Innowacja
„Tabletowe ABC” zakłada dostosowanie form pracy uczniów,
środków i metod pracy dydaktycznej poprzez wprowadzenie do
codziennej pracy w szkole urządzeń mobilnych (tablety, smartfony)
z
dostępem do Internetu i wgranych aplikacji i programów. W
innowacji urządzenia mobilne będą wykorzystywane podczas
realizacji wszystkich treści programowych, między innymi:
twórczości literackiej, rozwijania umiejętności matematycznych,
obserwacji przyrodniczych, wyszukiwania i gromadzenia informacji,
nauki programowania itd.
Wynika
to bezpośrednio z konieczności dostosowania kształcenia do postępu
naukowo-technicznego obecnego w dzisiejszym świecie. Realizacja
innowacji będzie się wiązała z uczestniczeniem chętnych uczniów
klasy w całorocznych i okazjonalnych wydarzeniach: The Dot Day (15
września), The Hour of Code (grudzień-styczeń),
projekt eTwinning
(cały rok szkolny), Koło Młodych Programistów (cały rok
szkolny).
Dodatkowym
uzupełnieniem innowacyjnych zajęć tabletowych będzie prowadzenie
lekcji przy szerokim wykorzystaniu interaktywnych środków i zasobów
cyfrowych prezentowanych za pomocą rzutnika i tablicy
multimedialnej, oraz udział w działaniach ogólnopolskich "Uczymy Dzieci Programować".
4. Zadania uczestników innowacji:
Zadania
nauczyciela:
- planowanie pracy,
- nadzór nad bezpieczną realizacją treści programowych za pomocą TIK,
- odpowiedzialność za wysoki poziom kształcenia,
- sprawdzanie aplikacji i programów przed wykorzystaniem ich na zajęciach,
- stałe monitorowanie postępów,
- prowadzenie klasowego bloga,
- ewaluacja innowacji.
Zadania
rodziców:
- udostępnianie urządzeń mobilnych do użytku uczniów,
- wgrywanie zalecanych aplikacji i programów do urządzeń mobilnych,
- dbałość o zainstalowanie na swoich urządzeniach blokad i filtrów rodzicielskich oraz innych zabezpieczeń,
- śledzenie klasowego bloga i wpisywanie komentarzy pod umieszczonymi tam pracami dzieci.
Zadania
uczniów:
- przynoszenie urządzeń mobilnych,
- bezpieczne i odpowiedzialne działania w przestrzeni cyfrowej,
- tworzenie treści cyfrowych.
5.
Ewaluacja innowacji
- Ankiety dla uczniów.
- Bieżąca kontrola osiągnięć i umiejętności.
- Obserwacja pedagogiczna
- Ankiety dla rodziców i rozmowy z nimi.
Ewaluacja
będzie miała charakter dwoisty; zarówno kształtujący jak i
sumujący, będzie prowadzona na bieżąco, a jej efekty zdecydują
o
przedłużeniu realizacji innowacji na następny rok szkolny.
Przedmiotem
ewaluacji będą wyniki końcowe, jakie osiągną uczniowie
w
zakresie postaw, umiejętności i wiadomości, sam proces nauczania
oraz atmosfera w klasie, relacje uczeń-uczeń, uczeń-nauczyciel
i
nauczyciel-rodzice.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz